23 juli 2024

Boekentip - Complexe zorg


Geef me de 5

Het boek is geschreven naar ouders en opvoeders toe. Een kind met autisme begeleiden, hoe doe je dat? Daar gaat dit boek over. Het is geschreven vanuit de behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid die het kind met autisme nodig heeft. Het kind vraagt als het ware van ons: geef me de 5. Of anders gezegd: Wat is mijn taak, hoe voer ik het uit, waar vindt het plaats, wanneer moet ik beginnen en wanneer ben ik klaar. 

Doordat er uitleg wordt gegeven over wat de gevolgen van de stoornis voor het kind kunnen zijn, leert men al lezende ook de bijbehorende wijze van handelen hanteren. Hierdoor ontstaat het inzicht wat de schrijfster noemt: 'de Auti-bril opzetten'.

Door deze Auti-bril kun je zien hoe het kind denkt, zodat je daar op een passende wijze op kunt reageren.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die werkt in het onderwijs. de zorg of psychiatrie en beslist ook voor ouders en mensen met autisme.

 

Meisjes met ADHD

Hoe voelen meiden met ADHD zich en waarom doen ze zoals ze doen?

Meisjes met ADHD is de Nederlandse vertaling van de geheel herziene bestseller van Kathleen Nadeau, Ellen Littman en Patricia Quinn. Ook al verscheen de eerste editie van dit boek reeds 15 jaar geleden in de VS, toch worden meisjes met ADHD nog steeds verkeerd gediagnosticeerd en niet begrepen. 

Nadeau, Littman en Quinn laten zien hoe complex ADHD bij meisjes en vrouwen is. Niet alleen omdat de problematiek verschuift gedurende de levensloop en per situatie kan verschillen (thuis, op school, op werk en in relaties), maar ook omdat ADHD per persoon anders is. Aan de hand van voorbeelden en casussen laten de auteurs zien hoe uniek de weg is die meisjes met ADHD afleggen gedurende hun kindertijd, adolescentie en volwassenheid. 

In deze herziene uitgave zijn recente onderzoeken en inzichten opgenomen over diagnostiek en behandeling. Ook is er meer aandacht voor gelijktijdig optredende aandoeningen zoals stemmingsstoornissen, zwakke executieve functies, eetstoornissen en risicogedrag. Daarnaast zijn zowel de checklists voor school (basis en middelbaar) als ook de zelfbeoordelingsvragenlijst voor meisjes geactualiseerd. 

Onveranderd zijn de praktische, oplossingsgerichte tips en adviezen voor ouders, leerkrachten en professionals om meisjes met ADHD te helpen. De levendige voorbeelden en de compassievolle stijl maken dit boek zowel geschikt voor professionals, als voor ouders en directe naasten van meisjes met ADHD.  

Dit boek heeft mij de ogen geopend over de Puber. Ik ben nu halverwege en er gaan heel veel lampjes branden. Als ik dit boek toch eens 15 jaar geleden had gelezen, dan had de situatie nu heel anders kunnen zijn. Is ze -net als ik- hooggevoelig of heeft ze toch ADHD? De huisarts en de praktijkondersteuners weten het antwoord wel maar een diagnose kunnen zij niet stellen. De organisatie die dat wel kan, heeft een wachtlijst van meer dan een jaar. Ik hoop dat de andere helft van dit boek mij nog meer antwoorden en tools gaat geven om mijn Puber nog beter te leren begrijpen...

2 opmerkingen:

  1. Dit boek staat ook bij mij in de boekenkast. Wij kregen het destijds aangereikt toen onze oudste zoon de diagnose PDD-NOS kreeg; ASS heette toen nog zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het boek voor mijn opleiding en werk gekocht maar kan het in mijn relatie ook goed gebruiken. Ik ken de benaming PDD-NOS dat was toen een verzamelnaam voor alles wat op autisme leek.

      Verwijderen