★ EINDELIJK EEN PLATENSPELER - ZO BLIJ ALS EEN KIND

Soms heb je ontzettend veel geluk. Afgelopen vrijdag was het geluk aan mij besteed. Op mijn werk kwam van alles tevoorschijn bij een ontruiming, waaronder bakken vol LP's én een platenspeler. De LP's waren in trek bij mijn collega's die al een platenspeler hebben. Ik heb mijn kans gepakt en gevraagd of er liefhebbers waren voor de speler, maar iedereen is voorzien. Dat laat ik me geen tweede keer zeggen dus hij mocht met mij mee naar huis.

Hij moest wel goed schoongemaakt worden en ik was eigenlijk bang dat hij het niet zou doen. Ik heb 's avonds mijn beste vriendin gevraagd of ik een LP mocht lenen om te kijken of ik er geluid uit zou krijgen. Ze kwam een bakkie doen en we hebben meteen getest. De enige boxen die ik had, waren de pc boxen maar er kwam geluid uit! Dus hij werkt. Helaas heel zachtjes omdat de boxen niet versterkt zijn dus ben ik zaterdag op pad gegaan.

Eerst hier in de stad bij drie kringloopwinkels gekeken maar tevergeefs. De Expert gebeld wat een nieuwe versterker en boxen kosten maar dat liet mijn budget niet toe. Toen de telefoon maar gepakt en de kringloop een kwartiertje hier vandaan gebeld. Ze hadden zelfs twee versterkers staan en meer dan genoeg keuze in boxen. Meteen die kant op gegaan en geslaagd!

Helaas zijn de LP's die ik bij de plaatselijke kringloop kocht allemaal erg slecht. Er ontbreekt er zelfs één van een dubbel album. Ze hadden veel meer keuze bij de andere en daar heb ik een paar leuke gescoord. En die zijn wel goed. Maar een paar LP's is natuurlijk niet genoeg voor mijn eigen vinyl feestjes dus ben ik vandaag gaan stelen bij mijn ouders.

Mijn lang gekoesterde wens kwam dus zomaar ineens uit. Ik kan er intens gelukkig van worden om LP's te draaien. Het brengt mij terug naar mijn jeugd, dat er altijd muziek gedraaid werd. Jarenlang heb ik me afgevraagd welke LP ze draaiden bij een herinnering van mij als klein meisje. Ik weet nog dat mijn vader en ik bezig waren met een uitgebreid ontbijt te maken, dat we noten hadden op tafel en dat het een feestdag was. Twee jaar geleden viel bij Pap ineens het kwartje. Dat moest Jan Rot geweest zijn. Hij noemde de titels, ik zocht ze op op Spotify en was zo blij als een kind. Dit was de muziek die ik jarenlang heel onwetend in mijn hoofd heb gehad. 

En nu kan ik de platen zélf draaien. Terug naar hele fijne herinneringen, naar het kleine meisje wat nog zo zorgeloos was. Vandaag de singles van Jan ten Hoopen, Je bent alles en de grote meneer Cactus show als eerste gedraaid. (Ik moet ondertussen even mijn LP van Tanita Tikaram omdraaien) Natuurlijk Jan Rot en Fleetwood Mac daarna gedraaid en nu Tanita Tikaram. Ik heb er nog heel veel te gaan. The Beatles - Bob Dylan - The Travelling Wilburys - Simon & Garfunkel - Golden Earring - Dire Straits - Meatloaf - Stevie Wonder - Harry Belafonte en ga zo maar door. Ik vermaak me de aankomende tijd prima...

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Een geweldige aankoop zeg. Ik heb nog een koffertje met singletjes. Als ik ze bekijk kan ik ze zo meezingen. Dat plezier wens ik jou ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaat hier net zo! De grote Meneer Cactus show ook keihard meegezongen :)

      Verwijderen
  2. En al meteen een goede LP erbij, Fleetwood Mac :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten één van mijn favorieten. Ken je klassiekers ;)

      Verwijderen
  3. o zo leuk ik herken de blijdschap van toe ik jaren geleden mijn eigen speler kocht. Dat is er 1 met boxen erin omdat ik thuis woonde en niet echt ruimte had. Ooit zal ik wel een speler met versterker en dergelijke kopen maar ik heb inmiddels een leuke collectie singeltjes en LP's. Ik koop eigenlijk nooit meer cd's. Mijn laatste album was de filmmuziek van A Bridge too Far.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er achter gekomen dat Bol gewoon LP's te koop heeft. Heel gevaarlijk! Kwa prijs vallen zij mee. Helaas wordt het steeds gewilder, niet normaal wat voor bedragen er gevraagd worden via marktplaats en dergelijken.
      CD's heb ik bakken vol en misschien dat ik nog een cd speler koop bij de kringloop maar ik vind LP's gewoon fijne en mooier...

      Verwijderen
  4. Wat een leuke vondst! Een platenspeler heeft echt een ander geluid van een cd vind ik, en is bovendien gezelliger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het geeft een heel ander gevoel en is relaxter. Klinkt trouwens ook veel mooier. En het gevoel dat je elke keer de plaat moet omdraaien. Het heeft iets nostalgisch...

      Verwijderen